Studencki ruch naukowy pedagogów aktywnie uczestniczył w jubileuszowej, bowiem już XX edycji Opolskiego Festiwalu Nauki, ukierunkowanego na popularyzację i upowszechnianie badań i osiągnięć poszczególnych dyscyplin naukowych wśród najmłodszych adeptów nauki, jak również na promocję oferty edukacyjnej jednostek naukowo-badawczych i integrację lokalnej społeczności. Tegoroczne, centralne wydarzenia festiwalowe skoncentrowane były wokół „Nocy Nauki” (19 maja) i „Opolskiego Pikniku Naukowego” (27 maja), dlatego też podczas tych wydarzeń nie mogło zabraknąć przedstawicieli Instytutu Nauk Pedagogicznych.

Młodzi adepci nauki, uczestniczący w „Nocy Nauki”, odbywającej się w Budynku Głównym (ul. Oleska 48, stoiska pedagogiczne zlokalizowane były na II piętrze oraz na kampusie uniwersyteckim) mogli przekonać się w praktyce, jak powinna wyglądać efektywna animacja czasu wolnego, gdyż studenci kierunków pedagogicznych przygotowali wiele intersujących zabaw, pokazów (np. układów tanecznych czy nocnego pokazu żonglerki ze święcącymi kulami), warsztatów (m.in. malowanie twarzy, skręcanie balonów) oraz konkurencji ruchowych i zręcznościowych, ale także zaproponowali naukę kodowania i programowania od podstaw (przy pomocy małych i sympatycznych „Ozobotów”,  pozwalających poprzez zabawę wprowadzić najmłodszych w świat nowych technologii ).

Natomiast w ramach popularyzacji i promocji nauk pedagogicznych wśród osób odwiedzających piknik naukowy (wokół CH. Solaris), zaproponowano równie bogatą ofertę aktywności (przede wszystkim dla najmłodszych i trochę starszych uczestników), wśród których warto wymienić: zabawy z wykorzystaniem kolorowej chusty animacyjnej, baniek mydlanych czy popularnej gry „Dobble XXL”, warsztaty kuglarskie, malowanie twarzy i modelowanie z balonów, umożliwiających stworzenie wyjątkowych zabawek, powodujących radość u obradowych dzieci. Innymi atrakcjami, wyróżniającymi nasze stanowisko były gry i zabawy ruchowe (w tym mini strzelnica łucznicza i tor przeszkód z konkurencjami zręcznościowymi) oraz możliwość bliższego poznania prawie zabytkowego motocykla (chętnie uwiecznianego w licznych fotografiach) i podzespołów, dzięki którym działa.

Instytut Nauk Pedagogicznych podczas ww. wydarzeń reprezentowany był przez studentów kierunków pedagogicznych i członków kół naukowych (Agnieszka Bawej, Magdalena Chyb, Sabina Dąbrowska, Sandra Dziuba, Katarzyna Frydryk,  Aleksandra Hulin, Marta Jacenków, Lena Jermakowicz, Karolina Kamińska, Katarzyna Kasprzycka, Dominika Kik, Adam Kita, Aleksandra Kuczera, , Weronika Krasoń, Natalia Kwosek, Julia Leibig, Paulina Litwińczuk, Sara Lubojańska, Wiktoria Machoń, Julia Otte, Monika Pałyga, Victoria Pawlik, Anastasiia Rybenko, Sebastian Siwiec, Katarzyna Słowik, Klaudia Tokarczyk), wspieranych przez Dobrosławę Tokarską (studentkę logopedii z językiem polskim i absolwentkę pedagogiki), Jakuba Hołuja (studenta fizjoterapii), Tomasza Gorzelika i Marka Hudascha (studentów Politechniki Opolskiej) oraz kadrę nauczycielską, odpowiedzialną za poszczególne atrakcje (dr Adam Konopnicki,  dr Grzegorz Kozdraś, mgr Anna Grygiel i mgr Paweł Cieśla).

Dzięki szerokiej gamie zaproponowanych przez Instytut Nauk Pedagogicznych aktywności, najmłodsi uczestnicy festiwalu – mogli aktywnie i twórczo spędzić czas, odkrywając swoje talenty, predyspozycje i zainteresowania. Dlatego też bardzo dziękujemy studentom za zaangażowanie i wsparcie w realizację wspólnych działań popularyzujących nauki pedagogiczne.

Paweł Cieśla