PEDAGOGIKA – STUDIA UZUPEŁNIAJĄCE MAGISTERSKIE
(II stopień, 2-letnie)
Pedagogika jest interdyscyplinarną nauką społeczną, obejmująca swym zakresem całościowe procesy edukacyjne i wychowawcze, mające swoje źródła także w filozofii, socjologii czy psychologii. Pedagogika jest otwarta na różne rodzaje i formy wiedzy, jak również na wszystkie osoby: dzieci, młodzież, dorosłych, seniorów oraz na osoby znajdujące się w trudnych sytuacjach życiowych – co czyni z pedagogiki – kierunek i zawód na współczesne czasy!.
O przyjęcie na studia II stopnia na kierunku Pedagogika mogą ubiegać się absolwenci studiów co najmniej pierwszego stopnia kierunków: pedagogika, pedagogika specjalna, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Absolwenci studiów co najmniej pierwszego stopnia, którzy ukończyli kierunki niewymienione powyżej nie uzyskają tzw. przygotowania pedagogicznego. Zasady kwalifikacji na studia odbywają się na podstawie konkursu dyplomów (ocena z dyplomu studiów pierwszego stopnia).
| Jednostka kwalifikacyjna | Waga |
| Ocena z dyplomu studiów wyższych | 1 |
Studia II stopnia na kierunku Pedagogika prowadzone są w formie stacjonarnej i niestacjonarnej, trwają 2 lata (obejmują 4 semestry) i realizowane są poprzez zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, ćwiczenia metodyczne i seminaria dyplomowe). By skończyć studia student musi zgromadzić 120 punktów ECTS. Studenci, którzy ukończyli studia licencjackie na innym kierunku aniżeli Pedagogika zobligowani są do realizacji różnic programowych. W rekrutacji na rok akademicki 2025/2026 przewidziano limity: 25 osób (studia stacjonarne) oraz 20 osób (studia niestacjonarne).
W ramach studiów pedagogicznych studenci realizują: przedmioty podstawowe, kierunkowe, ogólnouczelniane, praktyczno-metodyczne oraz specjalizacyjne, wynikające z wybranego modułu przedmiotów do wyboru (od II semestru), w ramach którego mogą rozwijać i pogłębiać wiedzę specjalistyczną, umiejętności i kompetencje, przydatne w przyszłej pracy zawodowej z zakresu: pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z terapeutyczną czy pedagogiki resocjalizacyjnej.
Absolwent studiów uzupełniających magisterskich na kierunku Pedagogika, niezależnie od wybranego modułu specjalistycznego powinien dysponować przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretną specjalizację pedagogiczną. Posiadać umiejętności: prowadzenia badań naukowych, projektowania i realizacji różnorodnych działań opiekuńczo-wychowawczych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu swojej specjalizacji, być uwrażliwionym na potrzeby człowieka w różnych fazach życia, a także nastawionym na działalność prospołeczną i samodoskonalenie.
moduł do wyboru: opiekuńczo-wychowawcza z terapeutyczną
Moduł: opiekuńczo-wychowawcza z terapeutyczną
przygotowuje do pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi, zarówno mieszczącymi się w normie funkcjonowania biopsychospołecznego, jak również z różnego rodzaju trudnościami i deficytami rozwojowymi.
Absolwent przygotowany jest do podjęcia pracy w placówkach i instytucjach realizujących zadania z zakresu opieki i wychowania, w tym m.in. w: szkołach, internatach, bursach, świetlicach, świetlicach terapeutycznych i socjoterapeutycznych, poradniach specjalistycznych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach interwencji kryzysowej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, sanatoriach, prewentoriach, oddziałach dziecięcych szpitali, żłobkach, warsztatach terapii zajęciowej, placówkach wychowania pozaszkolnego, domach pomocy społecznej, organizacjach pożytku publicznego, ośrodkach pomocy społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, itd.).
Absolwent posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:
- realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: socjalizacyjnych, interwencyjnych i w rodzinnych formach kompensacji sieroctwa społecznego;
- diagnozowania i prognozowania zjawisk rzeczywistego i potencjalnego zagrożenia rozwoju dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych;
- umiejętności rozpoznawania i samodzielnego rozwiązywania problemów opiekuńczych i wychowawczych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w środowisku naturalnym (rodzinnym), jak i społecznym (w placówkach częściowej oraz całkowitej zastępczej opieki i wychowania, instytucjach opieki i wsparcia);
- podejmowania działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich integracji ze środowiskiem a także organizowania różnorodnych form samopomocy;
- organizowania współdziałania placówek oświatowych, opiekuńczych, wychowawczych, terapeutycznych, socjalnych z rodziną i środowiskiem lokalnym, organizacjami pozarządowymi w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych i rozwiązywania sytuacji kryzysowych;
- wykorzystania w działaniu praktycznym tradycyjnych i nowoczesnych form i metod pracy opiekuńczo-wychowawczej z różnymi grupami podopiecznych;
- ustawicznego samokształcenia i doskonalenia zawodowego
Przedmioty specjalizacyjne, realizowane w ramach modułu:
Familiologia, Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczej, Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, Rodzicielstwo adopcyjne i zastępcze, Pomoc psychopedagogiczna dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Pedagogika specjalna i terapeutyczna, Diagnozowanie opiekuńcze i wychowawcze, Formy i metody pracy terapeutycznej, Prawna ochrona dziecka i rodziny, Kompensacja sieroctwa społecznego, Organizacje pozarządowe i wolontariat w systemie opieki nad dzieckiem, Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy, Praca terapeutyczna z rodziną

moduł do wyboru: resocjalizacyjny
Moduł: resocjalizacyjny
przygotowuje studentów w zakresie podejmowania oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób nieprzystosowanych społecznie, jak również działań profilaktycznych w środowisku lokalnym a także podejmowania działań ukierunkowanych na wsparcie społeczne osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
Absolwent przygotowany jest do pracy z dziećmi i młodzieżą oraz z osobami dorosłymi, które mają problemy w przystosowaniu się do warunków środowiskowych, jednostkami niedostosowanymi społecznie, wykolejonymi przestępczo i obyczajowo, uzależnionymi od środków odurzających, wymagającymi specjalistycznej pomocy opiekuńczej oraz wsparcia społecznego. Mogą podjąć zatrudnienie w instytucjach systemu oświaty i opieki resocjalizacyjnej (np.: sąd, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, zakład karny, placówki odwykowe, instytucje pomocy zajmujące się wsparciem społecznym, ośrodki interwencji kryzysowej itp.).
Absolwent posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:
- umiejętności metodycznych w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz z osobami dorosłymi objętymi postępowaniem penitencjarnym;
- stosowania technik psycho i socjoterapeutycznych w terapii uzależnień;
- tworzenia i realizacji środowiskowych programów profilaktycznych, dotyczących zapobiegania objawom patologii społecznej;
- wspierania rodziny, szkoły i społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją i uzależnieniami,
- umiejętności tworzenia grup i środowisk alternatywnych wobec młodzieżowych grup kontrkulturowych;
- zdolności funkcjonowania w rożnych formach pracy środowiskowej (doradztwo pedagogiczne, organizacja czasu wolnego, współpraca z rodzicami, z władzami samorządowymi oraz instytucjami realizującymi zadania z zakresu opieki nad osobami zagrożonymi przestępczością oraz niedostosowaniem społecznym)
Przedmioty specjalizacyjne, realizowane w ramach modułu:
Współczesne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej, Socjoterapia, Diagnoza nieprzystosowania społecznego, Systemy wsparcia społecznego, Rehabilitacja społeczna, Profilaktyka nieprzystosowania społecznego, Współczesne problemy reintegracji społecznej, Strategie wychowania resocjalizującego, Działalność kulturalno-oświatowa w placówkach resocjalizacyjnych, Praca terapeutyczna z rodziną dysfunkcjonalną, Superwizja w resocjalizacji, Warsztat komunikacji interpersonalnej w pracy resocjalizacyjnej, Praca terapeutyczna z uzależnionymi
