XVII Międzynarodowe Seminarium Naukowe nt. „Media edukacyjne: od analogowych po multimedialne. Doświadczenia historyczne i współczesne w perspektywie polsko-niemieckiej” odbyło się w dniach 16–18 listopada 2023 r. w Akademii Uni Rochow w Reckahn, w ramach długoletniej współpracy naukowo-badawczej pomiędzy Katedrą Metodologii Badań Społecznych i Myśli Pedagogicznej Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, a Katedrą Historii Oświaty i Wychowania Uniwersytetu Poczdamskiego. Partnerem tegorocznego seminarium była również Katedra Historycznych Badań Edukacyjnych Uniwersytetu Ruhry w Bochum oraz Centralna Biblioteka Josepha von Eichendorffa w Opolu. Seminarium naukowe miało na celu wymianę myśli, doświadczeń i wniosków z prowadzonych badań, realizowanych projektów i aktywności społeczno-edukacyjnych przez ww. ośrodki naukowe i instytucje kultury.

Zakres tematyczny konferencji naukowej ukierunkowanej na ukazanie uwarunkowań rozwoju wykorzystywanych w środowisku szkolnym mediów edukacyjnych,  prezentował się następująco: „Polskie tradycje i zainteresowania pedagogów wykorzystaniem środków dydaktycznych w procesie kształcenia” (Prof. dr. hab. Zenon Jasiński, Akademia Nauk Stosowanych WSZiA w Opolu); „Radio jako szkolne medium edukacyjne w Republice Weimarskiej” (PD Dr. Jörg-W. Link, Universität Potsdam); „Prasa jako źródło w badaniach historyczno-edukacyjnych” (Prof. UO, dr. hab. Eugenia Karcz-Taranowicz, Uniwersytet Opolski); „Przedstawienie dokumentacji archiwów szkolnych na podstawie Schularchive-Wiki” (Prof. dr. Joachim Scholz, Ruhr Universitär Bochum); „LC 80 – Zastosowanie dydaktyczne i funkcjonalność pierwszego komputera uczącego się w NRD” (Prof. dr. Frank Tosch / Hartwig Medlin, Uni Potsdam /Krahne); „Wykorzystanie platform internetowych w zdalnym nauczaniu i dydaktyce” (dr Sławomir Śliwa, Akademia Nauk Stosowanych WSZiA w Opolu); „Potencjał pedagogiczny zasobów bibliotecznych: od mediów analogowych po cyfrowe” (dr Marek Dziony, Centralna Biblioteka Josepha von Eichendorffa); „Interaktywne spotkania młodzieży ze świadkami historii w Centrum Dokumentacyjno-Wystawienniczym Niemców w Polsce” (mgr Marek Wiendlocha, Uniwersytet Merito WSB w Opolu) oraz „Doświadczenia polskie w organizacji kształcenia zdalnego w trakcie pandemii COVID-19” (mgr Paweł Cieśla, Uniwersytet Opolski).

W ramach seminarium naukowego uczestniczyli mieli możliwość zapoznania się także z aplikacją – cyfrową grą terenową „The Treasure of Reckahn” (zaprezentowaną przez Evę Schaefer / Sarah Strümpfler-Fuchs), a także zwiedzić Szkolne Muzeum w Reckahn (dzięki uprzejmości dyrektorki –  dr Silke Siebrecht-Grabig) oraz Muzeum Archeologiczne w Brandenburg an der Havel i Pałac Cecilienhof w Poczdamie – historyczne miejsce Konferencji Poczdamskiej.

W trakcie wspólnych rozmów – omówiono zagadnienia możliwej dalszej współpracy między zespołami badawczymi z różnych ośrodków badawczych w Opolu i Poczdamu, identyfikując nowe pola naukowo-badawcze w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-edukacyjnej, możliwe do podjęcia z polsko-niemieckiej perspektywy.