Pedagogika jest interdyscyplinarną nauką społeczną, obejmująca swym zakresem całościowe procesy edukacyjne i wychowawcze, mające swoje źródła także w filozofii, socjologii czy psychologii. Pedagogika jest otwarta na różne rodzaje i formy wiedzy, jak również na wszystkie osoby: dzieci, młodzież, dorosłych, seniorów oraz na osoby znajdujące się w trudnych sytuacjach życiowych – co czyni z pedagogiki – kierunek i zawód na współczesne czasy!.
Kierunek Pedagogika prowadzony w Instytucie Nauk Pedagogicznych UO uzyskał w roku 2019 pozytywną ocenę przez Polską Komisję Akredytacją (Uchwała nr 762/2019 Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 10 października 2019 r.).
Studia I stopnia na kierunku Pedagogika prowadzone są w formie stacjonarnej i niestacjonarnej (kandydaci na studia legitymują się świadectwem maturalnym [konkurs świadectw] lub równoważnym i przyjmowani są na studia na podstawie wyników uzyskanych podczas egzaminów maturalnych), trwają 3 lata (6 semestrów) i obejmują zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, ćwiczenia metodyczne i seminaria dyplomowe) oraz praktyki zawodowe (śródroczne i ciągłe). By skończyć studia student musi zgromadzić 180 punktów ECTS. W rekrutacji na rok akademicki 2025/2026 przewidziano limity: 60 osób (studia stacjonarne) oraz 25 osób (studia niestacjonarne).
W ramach studiów pedagogicznych studenci realizują: przedmioty podstawowe, kierunkowe, ogólnouczelniane, praktyczno-metodyczne oraz specjalizacyjne, w ramach wybranego modułu specjalistycznego (do wyboru od 3 semestru), w ramach którego mogą rozwijać i pogłębiać wiedzę specjalistyczną, umiejętności i kompetencje, przydatne w przyszłej pracy zawodowej.
Absolwent studiów licencjackich na kierunku Pedagogika, niezależnie od wybranego modułu specjalistycznego powinien dysponować przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretną specjalizację pedagogiczną. Posiadać umiejętność prowadzenia badań naukowych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu swojej specjalizacji oraz być nastawionym na działalność prospołeczną i samodoskonalenie.
Moduły do wyboru na studiach I stopnia
Moduł: opiekuńczo-wychowawcza z terapeutyczną
przygotowuje do działalności opiekuńczo-wychowawczej i terapeutycznej, zaspokajania niezbędnych potrzeb życiowych podopiecznych oraz zapobiegania powstawaniu trudnych sytuacji życiowych.
Absolwenci modułu specjalistycznego: pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z terapeutyczną przygotowani są do pracy we wszelkiego typu placówkach opiekuńczych występujących w systemie opieki nad dzieckiem, młodzieżą i osobami dorosłymi, także z różnego rodzaju trudnościami oraz deficytami rozwojowymi i społecznymi, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przewlekle chorych oraz dotkniętych niepełnosprawnościami.
Absolwent modułu specjalistycznego posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:
- realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych np. socjalizacyjnych, interwencyjnych i w rodzinnych formach kompensacji sieroctwa społecznego;
- diagnozowania i prognozowanie zjawisk rzeczywistego i potencjalnego zagrożenia rozwoju dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz realizacja zadań specjalistycznego poradnictwa pedagogicznego i socjalnego;
- umiejętności rozpoznawania i samodzielnego rozwiązywania problemów opiekuńczych i wychowawczych i terapeutycznych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w środowisku naturalnym (rodzinnym), jak i społecznym;
- prowadzenia indywidualnych i grupowych zajęć opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- podejmowania działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich integracji ze środowiskiem a także organizowania różnorodnych form samopomocy.
Moduł: resocjalizacja z profilaktyką społeczną
przygotowuje w zakresie podejmowania oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób nieprzystosowanych społecznie, jak również działań profilaktycznych w środowisku lokalnym, a także podejmowania działań ukierunkowanych na wsparcie społeczne osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
Absolwenci modułu specjalistycznego: resocjalizacja z profilaktyką społeczną przygotowani są do podjęcia pracy zawodowej w instytucjach systemu oświaty i opieki resocjalizacyjnej dla dorosłych i dzieci, takich jak m. in.: zakład karny, zakład poprawczy, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, schronisko dla nieletnich, placówki wymiaru sprawiedliwości np. sąd (jako kurator sądowy) czy policyjna izba dziecka, jak również w instytucjach pomocy zajmujących się wsparciem społecznym czy w ośrodkach interwencji kryzysowej.
Absolwent modułu specjalistycznego posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:
- diagnozowania i prognozowania zjawisk patologicznych w skali indywidualnej i społecznej;
- umiejętności metodycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz z osobami dorosłymi objętymi postępowaniem penitencjarnym i terapeutycznym;
- tworzenia i realizacji środowiskowych programów profilaktycznych dotyczących zapobiegania zjawiskom marginalizacji i patologii społecznej;
- wspierania rodziny, szkoły i społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją;
- umiejętności tworzenia grup i środowisk alternatywnych wobec grup funkcjonujących w sprzeczności z ogólnie przyjętymi normami społecznymi i prawnymi;
- kompetencji interpersonalnych i autokreacyjnych.
Studia II stopnia na kierunku Pedagogika prowadzone są w formie stacjonarnej i niestacjonarnej, trwają 2 lata (obejmują 4 semestry) i realizowane są poprzez zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, ćwiczenia metodyczne i seminaria dyplomowe). By skończyć studia student musi zgromadzić 120 punktów ECTS. Studenci, którzy ukończyli studia licencjackie na innym kierunku aniżeli Pedagogika zobligowani są do realizacji różnic programowych. W rekrutacji na rok akademicki 2025/2026 przewidziano limity: 25 osób (studia stacjonarne) oraz 20 osób (studia niestacjonarne).
Absolwent studiów uzupełniających magisterskich na kierunku Pedagogika, niezależnie od wybranego modułu specjalistycznego powinien dysponować przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretną specjalizację pedagogiczną. Posiadać umiejętności: prowadzenia badań naukowych, projektowania i realizacji różnorodnych działań opiekuńczo-wychowawczych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu swojej specjalizacji, być uwrażliwionym na potrzeby człowieka w różnych fazach życia, a także nastawionym na działalność prospołeczną i samodoskonalenie.
Moduły do wyboru na studiach II stopnia
Moduł: opiekuńczo-wychowawcza z terapeutyczną
przygotowuje do pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi, zarówno mieszczącymi się w normie funkcjonowania biopsychospołecznego, jak również z różnego rodzaju trudnościami i deficytami rozwojowymi.
Absolwenci modułu specjalistycznego: pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z terapeutyczną przygotowani są do pracy opiekuńczej, wychowawczej i terapeutycznej na stanowisku: pedagoga, opiekuna i wychowawcy. Absolwenci zdobywają uprawnienia do podjęcia pracy w placówkach i instytucjach realizujących zadania z zakresu opieki i wychowania, w tym m.in. w: szkołach, internatach, bursach, świetlicach, świetlicach terapeutycznych i socjoterapeutycznych, poradniach specjalistycznych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach interwencji kryzysowej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, sanatoriach, prewentoriach, oddziałach dziecięcych szpitali, żłobkach, warsztatach terapii zajęciowej, placówkach wychowania pozaszkolnego, domach pomocy społecznej, organizacjach pożytku publicznego, ośrodkach pomocy społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, itd.).
Absolwent modułu specjalistycznego posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:
- realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: socjalizacyjnych, interwencyjnych i w rodzinnych formach kompensacji sieroctwa społecznego;
- diagnozowania i prognozowania zjawisk rzeczywistego i potencjalnego zagrożenia rozwoju dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych;
- umiejętności rozpoznawania i samodzielnego rozwiązywania problemów opiekuńczych i wychowawczych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w środowisku naturalnym (rodzinnym), jak i społecznym (w placówkach częściowej oraz całkowitej zastępczej opieki i wychowania, instytucjach opieki i wsparcia);
- podejmowania działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich integracji ze środowiskiem a także organizowania różnorodnych form samopomocy;
- organizowania współdziałania placówek oświatowych, opiekuńczych, wychowawczych, terapeutycznych, socjalnych z rodziną i środowiskiem lokalnym, organizacjami pozarządowymi w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych i rozwiązywania sytuacji kryzysowych;
- wykorzystania w działaniu praktycznym tradycyjnych i nowoczesnych form i metod pracy opiekuńczo-wychowawczej z różnymi grupami podopiecznych;
- ustawicznego samokształcenia i doskonalenia zawodowego.
Moduł: resocjalizacyjny
przygotowuje studentów w zakresie podejmowania oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób nieprzystosowanych społecznie, jak również działań profilaktycznych w środowisku lokalnym a także podejmowania działań ukierunkowanych na wsparcie społeczne osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej
Absolwenci modułu specjalistycznego w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej posiadają kwalifikacje (mają przygotowanie pedagogiczne) do pracy z dziećmi i młodzieżą oraz z osobami dorosłymi, które mają problemy w przystosowaniu się do warunków środowiskowych, jednostkami niedostosowanymi społecznie, wykolejonymi przestępczo i obyczajowo, uzależnionymi od środków odurzających, wymagającymi specjalistycznej pomocy opiekuńczej oraz wsparcia społecznego. Mogą podjąć zatrudnienie w instytucjach systemu oświaty i opieki resocjalizacyjnej (np.: sąd, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, zakład karny, placówki odwykowe, instytucje pomocy zajmujące się wsparciem społecznym, ośrodki interwencji kryzysowej itp.).
Absolwent modułu specjalistycznego posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:
- umiejętności metodycznych w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz z osobami dorosłymi objętymi postępowaniem penitencjarnym;
- stosowania technik psycho i socjoterapeutycznych w terapii uzależnień;
- tworzenia i realizacji środowiskowych programów profilaktycznych, dotyczących zapobiegania objawom patologii społecznej;
- wspierania rodziny, szkoły i społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją i uzależnieniami,
- umiejętności tworzenia grup i środowisk alternatywnych wobec młodzieżowych grup kontrkulturowych;
- zdolności funkcjonowania w rożnych formach pracy środowiskowej (doradztwo pedagogiczne, organizacja czasu wolnego, współpraca z rodzicami, z władzami samorządowymi oraz instytucjami realizującymi zadania z zakresu opieki nad osobami zagrożonymi przestępczością oraz niedostosowaniem społecznym).